
Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea (DJC Vrancea) face următoarele precizări necesare, ca răspuns la declarațiile recente ale Primarului Municipiului Focșani, prin care se invocă existența unui ‘acord’ anterior și se aduc acuzații reprezentanților Ministerului Culturii în teritoriu:
1. Documentul invocat, Acordul scris nr. 31 din 07.08.2025, INTERZICEA explicit intervenția asupra bronzului. Acordul scris nr. 31 din 07.08.2025, prezentat trunchiat de edilul municipiului, a fost emis pentru ‘Lucrări de curățare și întreținere la Monumentul Unirii’ vizând strict componenta de piatră (marmură). Nu se poate emite un acord pentru intervenție asupra basoreliefului din bronz (componentă artistică)! Mai mult, acest document conține o condiție tehnică imperativă pe care administrația locală a ignorat-o cu desăvârșire:
‘Detergentul (… denumire comercială) poate fi utilizat numai după protejarea corespunzătoare prin acoperire sau alte mijloace similare a ornamentului din bronz pentru a evita stropirea accidentală a acestuia.’ (punctul 3 din ‘Condiții’). Lucrările pentru care s-a emis acordul sunt strict cele prezentate la punctul 2 din ‘Condiții’: ‘Lucrări de curățare și întreținere constau în degresare, chituire și curățare de săruri, fără modificarea aspectului și cromaticii naturale a plăcilor de marmură’. Acordul nr. 31 din 07.08.2025 a fost emis pentru următoarele termene de execuție a lucrărilor: 11.08.2025-11.10.2025.
Prin urmare, documentul arătat presei nu doar că NU autorizează curățarea basoreliefului cu perii de sârmă ori prin alte mijloace, ci obligă administratorul să protejeze bronzul și să nu îl atingă nici măcar accidental. Folosirea acestui act administrativ pentru a justifica intervenția din noiembrie este o dezinformare gravă.
2. Procedura de control și autoritatea legală. Respingem categoric etichetele de tip ‘neavenit’ folosite la adresa reprezentanților DJC Vrancea! Reiterăm faptul că Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea este unica autoritate deconcentrată a Ministerului Culturii la nivel județean investită prin lege cu atribuții de avizare, control și sancționare în domeniul protejării patrimoniului cultural. În acest cadru legal, instituția noastră verifică conformitatea și dispune măsuri pentru toți proprietarii și administratorii de monumente istorice, indiferent de statutul acestora.
Directorul Executiv al instituției acționează în calitate de agent constatator numit prin Ordin al Ministrului Culturii, având obligația de a sesiza organele de urmărire penală atunci când constată indicii ale săvârșirii unor infracțiuni. Opinia publică trebuie să facă o distincție clară între autoritatea care veghează la respectarea legii și entitatea care o încalcă: responsabilitatea pentru situația creată aparține exclusiv celor care au dispus și executat intervențiile neavizate, nu celor care le-au constatat și oprit.
3. Reacție instituțională vs. Dezinformare. DJC Vrancea a acționat cu celeritate, luând decizii în timp real, la fața locului, adaptând măsurile strict pe baza informațiilor identificate sau puse la dispoziție. În contrast, administrația locală a ales să iasă public după o săptămână de tăcere pentru a prezenta un document vechi (din august 2025), care nu are nicio legătură cu intervenția neavizată din noiembrie. Considerăm regretabil că resursele administrative sunt folosite pentru a construi justificări nebazate pe fapte sau documente, invocând acte care, în realitate, interziceau tocmai acțiunea asupra basoreliefului din bronz.
DJC Vrancea rămâne consecventă misiunii sale de protejare a patrimoniului și așteaptă rezultatele expertizei de specialitate solicitate administratorului.